piątek, 8 grudnia 2017

Słowo z krzyża

„Ukrzyżowany Mówca” to zbiór rozmyślań św. Stanisława Papczyńskiego. Dotyczą słów Jezusa wypowiedzianych w czasie Jego męki na krzyżu.

Gdyby zapytano mnie przed przeczytaniem tej lektury, jakie słowa wypowiedział Jezus, powiedziałabym pewnie „Boże mój czemuś mnie opuścił” oraz „w Twoje ręce oddaje ducha mego”. A co z pozostałymi? Szczerze mówiąc musiałabym się dłużej zastanowić. Owszem – wiedziałam, że jest ich siedem, choć w pierwszym momencie przychodzą do głowy dwie.

Św. Stanisław Papczyński to polski prezbiter (najpierw pijar, później założyciel Zgromadzenia Księży Marianów) żyjący w XVII wieku. Był bardzo cenionym kapłanem – kaznodzieją i spowiednikiem, z którego posługi korzystali m.in. prałaci, biskupi, królowie (Jan III Sobieski) czy późniejszy papież Innocenty XII.

Styl, w jakim napisano tę książkę typowy jest dla czasu baroku – momentami pompatyczny, dostojny, bardzo obrazowy, mimo to lektura książki nie sprawia trudności. Autor pisze w taki sposób, że treści są zrozumiałe. Święty powołuje się na fragmenty Pisma Świętego, Ojców Kościoła czy mistrzów życia duchowego. Dodaje to niesamowitej barwy rozważaniom, które choć trudne, są też żywe i wciągające. Dodatkowym atutem są osobiste przemyślenia Autora, które poruszały mnie podczas lektury i budziły pewne refleksje.
Gdy po raz pierwszy wzięłam w dłonie tę publikację, moją uwagę przykuła okładka. Sztywna, bardzo ładna i estetyczna. Wewnątrz znajduje się sam tekst (bez zdjęć czy grafik), lecz wydanie to jest bardzo czytelne, a czcionka niemęcząca wzroku i doskonała do dłuższej lektury.
Każdemu słowu wypowiedzianemu na krzyżu poświęcony jest osobny rozdział książki. Podział ten jest bardzo czytelny i mnie samej daje poczucie, że mogę wrócić łatwo do fragmentu, którego na ten czas najbardziej potrzebuję.
  • Ojcze, odpuść im, bo nie wiedzą co czynią.
  • Zaprawdę mówię tobie, dziś ze Mną będziesz w raju.
    Miodousty Ambroży uczy, że „zadajemy Panu gwałt nie przymuszaniem, lecz płaczem; nie pobudzaniem obelgami, lecz błaganiem pełnym łez; nie złorzeczeniem powodowanym pychą, lecz żalem wypływającym z pokory” (str.32)
  • Powiedział Matce swojej: Niewiasto, oto syn Twój. Potem mówi uczniowi: Oto Matka twoja.
  • Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?
    Gdy bowiem Wcielony Syn w czasie męki wzdycha do Boga Ojca, do tego właśnie Ojca, któremu zawsze jest równy, to nie tyle żali się na swe opuszczenie, ile nas uczy, że wtedy, gdy nas Bóg jakoby opuścił, z największą gorliwością trzeba się modlić i nie ustawać w modlitwie, abyśmy Go z powrotem przywołali; z wielkim naleganiem [trzeba] błagać, abyśmy Go znowu pozyskali (str.52)
  • Pragnę.
  • Wykonało się.
  • Ojcze, w ręce Twoje polecam ducha mojego.
Lektura budzi do refleksji. Jest bez wątpienia dobrą pomocą w medytacji Męki Pańskiej. Polecam nie tylko na czas Wielkiego Postu.

Dziękuję Wydawnictwu PROMIC za egzemplarz recenzencki!

Tytuł: „Ukrzyżowany Mówca
Autor: św. Stanisław Papczyński
Wydawnictwo: PROMIC
Liczba stron: 96
Cena: 17,90 zł

Dziękuję za każdy pozostawiony po sobie ślad – komentarze mile widziane, również te mniej pochlebne.
Chcesz wiedzieć o nowych wpisach na bieżąco? Zapraszam na mój funpage
Biegnąc pod wiatr
Masz pomysł na kolejną recenzję na tym blogu? Daj znać o czym chciałbyś przeczytać – zobaczę co się da w tej sprawie zrobić.
Jeśli uważasz, że warto – udostępnij, puszczaj w świat. Może ktoś tego teraz potrzebuje?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz co czujesz...