poniedziałek, 2 października 2017

Wolność!

Znam niewiele książek z psychologii i duchowości, które mogłabym polecić bez wahania.

Zaskoczona jestem pozycją wydawnictwa eSPe „Odzyskaj swoje życie”. Dawno nie czytałam czegoś tak…dobrego!

Książka zapowiadała się jako pozycja trudna. Gdy zaczęłam pobieżnie ją przeglądać zobaczyłam ile w niej psychologicznego słownictwa. Pomyślałam, że czeka mnie powrót do czasu studiów. Owszem – uwielbiam te klimaty – pomyślałam jednak jak czytałoby się to osobie, która z psychologią nie ma zbyt wiele styczności? Muszę przyznać jednak, że sama treść napisana jest w tak przystępny sposób, że czyta się łatwo i…przyjemnie? Nie do końca przyjemnie – lektura dotyka ważnego tematu.

Dotyka staje się tu słowem – kluczem. Porusza te obszary ludzkiej psychiki i duchowości, które na co dzień zakryte wstydem i bolesną przeszłością zakopujemy na potem bądź na nie dotykaj, bo zaboli. Ilość moich notatek i poprzyklejanych fiszek jest tego dowodem. Mnie ta lektura poruszyła niesamowicie i nie mogłam się od niej oderwać.

Autorzy zaczynają od opisu życia reaktywnego (czyli takiego, gdzie nie ma się wyboru, ale reaguje się automatycznie, gdzie brak zaufania do innych, Boga i siebie oraz ucieczka przed własnymi uczuciami i emocjami jest czymś tak mocno wdrukowanym, że nie sposób żyć inaczej). Opis oparty na autentycznych przykładach z życia autorów i spotkanych przez nich ludzi sprawia, że lektura staje się bliższa sercu. Jak rozmowa z przyjacielem, który czuje tak jak ja, który zna moją historię. Dużym plusem tej pozycji jest to, że autorzy podeszli do problemu kompleksowo. Opisując mechanizmy działania naszych życiowych dramatów i niedoborów sięgnęli do czasu dzieciństwa czy do spraw często pomijanych – jak np. mechaniczne uszkodzenia mózgu. Dlaczego tak reagujemy? Dlaczego jesteśmy nieszczęśliwi w relacjach? Dlaczego Bóg nas opuścił?

Nie są to zdrowe reakcje, nie prowadzą do uzdrowienia, raczej oddalają od nadziei i szansy na zmianę. Wypracowaliśmy je jako środek przetrwania, jednak teraz powstrzymują nas od życia w pełni. Ponieważ wydają się nam naturalne, nie jesteśmy w stanie (albo nie chcemy) zobaczyć, że nie są czymś jedynym, co nam pozostało. (str.79)

Książka zawiera wiele opisów różnych mechanizmów. Warto dokładnie się z nimi zapoznać, by móc odnaleźć w nich kawałek swojej historii. W jakim celu? By móc skorzystać z drugiej części książki, w której autorzy szukają skutecznej recepty na dotychczasowe życie pełne bólu.
Leczenie rozpoczyna się wtedy, kiedy możemy zidentyfikować i zrozumieć swoje zranienia (str. 58)

Lektura uczy mówić NIE bądź TAK wtedy, gdy tego naprawdę chcemy, a nasze chcenie jest rezultatem zdrowego podejścia. Autorzy zachęcają do znalezienia sobie zaufanej osoby, która będzie nam towarzyszyła w drodze ku uzdrowieniu. Opisują jak krok po kroku wyjść ze starych przyzwyczajeń, które prowadzą do pełni życia.

Czy ta książka jest dla każdego? Myślę, że tak. Być może nie przeżyłeś w swoim życiu żadnej traumy i nie masz problemu w nawiązywaniu relacji. Ale nie sposób nie zgodzić się z autorami, że każdy z nas ma jakieś braki – często ukryte i nieuświadomione. Mnie ta lektura pomogła poukładać to co po wielu latach pracy nad sobą już wiedziałam. Ale dostrzegałam w trochę innym świetle niż teraz. Przede mną długa droga – ale chcę ją podjąć. By żyć więcej i bardziej niż dziś, niż jutro – każdego dnia bardziej – z samym sobą, Bogiem i drugim człowiekiem.

Teraz jednak rozpoczęliśmy odzyskiwać nasze życie, które, jak kiedyś uważaliśmy, było bezpowrotnie stracone. Poszukiwanie strategii przeżycia zostało zastąpione przez szukanie czegoś więcej. Obecnie poszukujemy prawdy i mądrości Boga, który prowadzi nas we wszystkim, co robimy. To właśnie one będą charakteryzować nasze życie. Zostaliśmy umocnieni, by szukać prawdy o nas samych. Chcemy rozumieć, dlaczego wybieramy to, co wybieramy, oraz dlaczego pozwalamy na to, na co pozwalamy. Chcemy wiedzieć, co stoi za uczuciami, których każdego dnia doświadczamy. Szukamy prawdy bez zniekształceń czy manipulacji. Nigdy nie przestajemy tego robić, bo chcemy, aby nasza historia stała się częścią dziejów królestwa Bożego. (str. 243)

Dziękuję wydawnictwu eSPe za możliwość przeczytania tej książki

Tytuł:„Odzyskaj swoje życie”
Autor: Stephen Arterburn, David Stoop
Wydawnictwo: eSPe
Liczba stron: 264
Cena: ok.35 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz co czujesz...