sobota, 10 lutego 2018

Skandal miłości!

Biorąc pod uwagę to, że w świecie szerzy się islam, a jego wyznawcy to ludzie radykalni, nasza wiara może się przy niej nie ostać, jeśli nie staniemy się radykalni. Nie mówię tu o radykalnym punktowaniu niewierzącym, o ortodoksyjnym usztywnieniu. Mówię o tym, że nasza wiara będzie osobistym doświadczeniem, będziemy radykalnie kochać, radykalnie przebaczać, radykalnie wierzyć, że Bóg może wszystko. Radykalnie ogłaszać Jego zwycięstwo nad naszym życiem. Mówię o takiej wierze, a nie o byciu ortodoksem. (…) Nie wystarczy pójście w niedzielę do kościoła i powiedzenie: „Jestem katolikiem”. To nikogo nie przekona. Ale jeśli będą u nas muzułmanie, będziemy musieli posługiwać się wiarą, która przenosi góry, o której mówi Jezus. 

Jakiś czas temu trafiła do mnie książka napisana w formie wywiadu. Fragment, który przytoczyłam mogłabym nazwać pewną puentą. Choć tak naprawdę w rozmowie poruszono tyle aspektów, że ciężko tutaj o jakiekolwiek podsumowanie.

Krzysztof Demczuk to lider wspólnoty Metanoia, psychoterapeuta, mąż i ojciec. W rozmowie z Mariuszem Czają opowiada o swojej przemianie – z narkomana do cenionego terapeuty i ewangelizatora. Jak do tego doszło?

Krzysztof zaczyna swoją opowieść od nawrócenia – mówi jak wielki wpływ na jego życie miały narkotyki i jak bardzo potrafiły nim rządzić. Z niezwykłą szczerością stwierdza, jakie ma to konsekwencje do dziś.

Dotyka tematu charyzmatów w Kościele i nowej ewangelizacji. Bardzo spodobała mi się jego opinia na temat współpracy między księdzem, a ludźmi świeckimi (nie zdradzę wszystkiego, warto przeczytać samemu!).

Demczuk jest liderem charyzmatycznej, dużej wspólnoty – mówi o byciu liderem i mentorem. Bardzo inspirujące jest podejście mentorskie – nie spotkałam się z tym na żywo w Kościele Katolickim. Przyznaję, że takie podejście do pomocy drugiemu człowiekowi jest bardzo cenne – znaleźć kogoś kto pomoże iść drogą wiary i rozwoju – i to niekoniecznie kapłan! Czaja pyta również o Strefę Zero, która organizowana jest od lat przez charyzmatyka i jego wspólnotę. Bardzo zaciekawił mnie wątek z Ulfem Ekmanem, którego historię poznałam jakiś czas temu. Podejście do spotkań z ludźmi innych wyznań zawsze budzi kontrowersje – jedni są zdecydowanymi zwolennikami, inni wręcz przeciwnie. Z niedowierzaniem czytałam o tym, że na spotkania wspólnoty, której lideruje Demczuk przychodzi ksiądz z Kościoła Polsko-Katolickiego! Ekumenizm w żywym, praktycznym wydaniu!

W wywiadzie poruszono także kwestie chrześcijańskiego wychowania dzieci, rozwiązywania kłopotów małżeńskich czy związku psychoterapii z wiarą. Muszę przyznać, że wszystkie wypowiedzi bardzo do mnie trafiały i zdecydowanie zgadzam się z tym co mówi Demczuk.
Coś co mnie trochę zaskoczyło to podejście do dziesięciny – mówi się o tym mało w Kościele Katolickim. Kwestia ta wypływała w wywiadzie często i z niej wypłynęła gdzieś rozmowa o sposobie podejmowania decyzji we wspólnocie Metanoia. Szczerze? Jestem pod wrażeniem struktury, która powstała w tej wspólnocie i tego, że lider wybierany jest tam dożywotnio. Dla mnie to zdecydowane nowum!

Demczuk wspomina także o przyszłości polskiego Kościoła. Miałam nieodparte wrażenie, że wie o czym mówi, dlatego, że tym żyje. Wszystkie wypowiedzi są pełne pasji i szczerości. Dzięki temu rozmowę czyta się doskonale – tak jakby było się jej uczestnikiem. Kościół w Polsce przechodzi różne przemiany – myślę, że głos Krzysztofa Demczuka jeszcze nie raz w nim usłyszę… A słuchać go będę z uwagą…

Dziękuję Wydawnictwu eSPe za bardzo dobrą lekturę.

Link do książki na stronie Wydawnictwa TUTAJ

Tytuł: „Skandal Bożej miłości. O nawróceniu, przywództwie i współdziałaniu z Bogiem”
Autor: Krzysztof Demczuk i Mariusz Czaja
Wydawnictwo: eSPe
Liczba stron: 164
Cena: 23,90 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz co czujesz...