poniedziałek, 7 stycznia 2019

„Dzieci szariatu. Losy tych, o których upomniał się islam” Nadia Hamid

Dzieci szariatu. Losy tych, o których upomniał się islam to trzecia książka napisana przez Nadię Hamid, która wyszła nakładem Wydawnictwa Bernardinum.



Dwa poprzednie tytuły były opowieścią o niej samej – historią Polki, która zakochana w Libijczyku traci nie tylko głowę, ale również normalność. Pisałam o nich tutaj:

https://niezawodnanadzieja.blog.deon.pl/2017/12/20/zona-muzulmanina/
https://niezawodnanadzieja.blog.deon.pl/2017/12/18/gorzka-milosc/

Przyznam szczerze, że spodziewałam się lektury trudnej, bolesnej i mocnej. Znowu jednak nie przewidziałam, że te opowieści zrobią na mnie tak ogromne wrażenie.

Cztery historie, tym razem dzieci ze związków polsko – libijskich.

Pierwsza jest historią autorki i jednego z jej synów – pół Polak, pół Libijczyk, który nękany i szykanowany w Polsce, nie radzi sobie z powodu swojego pochodzenia. Zdradza go karnacja, nie czuje się w Polsce jak u siebie. Po stracie ukochanej, opuszcza kraj ze złamanym sercem.

Zosia i jej mała córka Marysia. Kobieta porzucona, ufa kolejny raz czarującemu Haszimowi i wyjeżdża do jego kraju. Tam mężczyzna staje się władcą i tyranem – czar pryska, zostaje trudna i bolesna codzienność oraz choroba, która zabija kobietę. Co stanie się z 13 letnią Marysią, która zdana jest tylko na ojca?

Barbara i jej syn Fuad. Chłopiec, którego wrażliwość i dobre, łagodne serce zostało stłamszone przez przymusowe oglądanie rzezi na zwierzętach. Dziecko, któremu wpajano nienawiść do innowierców i pokazywano, że męczeństwo to droga do nieba. Czy chłopiec straci resztki dobra i zostanie zamachowcem samobójcą? A może wiara i kochające oczy matki pozwolą mu przeżyć?

Czwarta historia była dla mnie najtrudniejsza… Najbardziej bolesna, czytałam ją po kawałku, bo nie byłam w stanie doczytać do końca. Wracałam po pewnym czasie i czytałam dalej… Joasia jest nastoletnią córką muzułmanina, który wyjeżdżając z Polski obiecał byłej żonie, że upomni się o córkę. Zrobił co obiecał – w bardzo przebiegły i okrutny sposób. Jak skończy się historia dziewczyny, która oczarowana swoim biologicznym ojcem, wyjeżdża z nim z Polski? Ostrzegam, że ta historia jest bardzo drastyczna…

grafika jest własnością Wydawnictwa

Historie oparte są na autentycznych wydarzeniach – autorka poznała je żyjąc wśród rodzin polsko-libijskich. Była częścią świata, który w Polsce wydaje się być abstrakcją, czymś jak baśń przeczytana i zapomniana.

Niech będzie przestrogą dla wszystkich kobiet, które wiążą się z mężczyzną o odmiennej kulturze, wyznaniu, mentalności.

Niech będzie głosem tych, którzy zostali uciszeni na siłę – wbrew woli matki, która za ślepe zakochanie zapłaciła zbyt wysoką cenę.

Dziękuję Wydawnictwu Bernardinum za lekturę!

Tytuł Dzieci szariatu. Losy tych, o których upomniał się islam
Autor Nadia Hamid
Liczba stron 160
Wydawnictwo Bernardinum

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz co czujesz...